5 hurtige om angst

Hvad vil det sige at have angst?

Svaret, eller svarene, er mere komplicerede end som så. Skal du have det uddybende svar, er du nok bedre tjent med at google angst og finde forskellige hjemmesider, fx ved Psykiatrifonden, og finde info dér.

Dette indlæg handler om 5 hurtige om angst. Det er ting, man ved som angstramt, men som ofte rammer en mur, når man skal forklare sig eller andre bliver velmenende bedrevidende.

Er du klar?

De fem hurtige om angst er:

  1. Der er forskel på at være bange og være angst. Bange bliver du for noget, der reelt er en trussel. Angst er rettet mod ting, der ikke nødvendigvis er en trussel og som regel er angst mere ukonkret end at være bange.
  2. Angst betyder at hele systemet går i alarmberedskab. Du hyperventilerer, har koldsved, hjertebanken mv. Kroppen forbliver i alarmberedskab indtil den opståede “fare” er drevet over.
  3. Når kroppen går i alarm, spænder musklerne op og kroppen bruger voldsomt meget energi. Derfor gør et angstanfald ofte én meget træt og diffus.
  4. Angst er irrationel. Angst er derfor modstandsdygtig over for rationelle argumenter, såsom “der er jo ikke noget at være bange for!” eller “der er jo ikke nogen, der gør dig noget!”
  5. Den angstramte véd godt at angsten er irrationel, derfor giver det ingen mening at fortælle vedkommende at den er irrationel i selve angstanfaldet. Det kan faktisk bare øge frustrationerne over angsten, fordi hvad hjernen ved, det ved kroppen ikke.

Bonus kicker: angst er en følelse – ikke et stykke tøj, du kan tage af og på. Hvis det var det, ville ingen lide af angst!

 

2 Comments on “5 hurtige om angst

  1. Kære dig,

    Tak for fin læsning om angst. Jeg synes det er dejligt overskueligt som du har sat de 5 hurtige om angst op.

    Jeg tænker lidt på din nr. 4, hvor du skriver “Angst er derfor immun over for rationelle argumenter.” Det tænker jeg faktisk ikke at angst er. Det kan godt være at den i sig selv er rationel, men en af de gode metoder til netop at håndtere angst så den slipper er jo netop ved at argumentere rationelt og finde støttende beviser for argumentationen, så de irrationelle tanker til sidst begynder at forstå at virkeligheden ikke er som de irrationelle tanker tror. Det er meget du gør, når du arbejder på at slippe angsten ud fra de kognitive metoder.

    Bortset fra det… åh ja, tænk hvis man selv kunne bestemme 100% – akkurat som et stykke tøj 🙂

    De bedstehilsener,
    Lise

    1. Kære Lise

      Tusind tak for din feedback:)
      Jeg måtte lige tilbage og have genopfrisket hvad det var, jeg lige havde smidt på som de 5 hurtige:)

      Det, jeg opponerer mod, med det irrationelle, er de der velmenende kommentarer i selve anfaldet, som forsøger at forklare én at “der ikke er noget at være bange for” og lignende. Det, jeg selv oplever i mine anfald er at min hjerne véd godt at det her ikke giver mening, at der intet rationelt er i, at min krop reagerer som den gør – men min kroppen og mit system ved det ikke. Og når jeg så møder de der kommentarer under anfaldet, bliver jeg enormt frustreret og føler mig ekstremt alene, fremfor hvis der bare var blevet rakt mig en hånd, givet et kram og spurgt “hvad har du brug for lige nu?”.

      Men jeg er superglad for det, du skriver, for jeg kan faktisk godt se at det ikke var helt så klart og sat meget op på spidsen, så jeg har lige lavet lidt justeringer, som jeg håber får pointen lidt bedre frem.

      For du har selvfølgelig ret i at selve behandlingen af angst foregår på et rationelt grundlag og det er supervigtigt at dét også kommer til syne, så folk, der er ramt af angst, véd at der er en vej ud. Langt de fleste kan – så vidt jeg har læst mig til – med behandling komme helt eller delvist ud af deres angst. Og dét er en vigtig pointe at skrive sig bag øret:)

      Igen tusind tak for din skarphed, dine søde ord og at du ville tage dig tid til at smide et skriv til mig.
      Hav en superdejlig dag (og eftersom det er fredag – en fremragende weekend)

      🙂 Linda

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.