Tryghedskort – en hjælp mod angst og nedsmeltninger

Tryghedskort – en hjælp mod angst og nedsmeltninger

November 9, 2017 0 By Linda V. Lind

[DISPLAY_ULTIMATE_PLUS]

Mens jeg var indlagt i psykiatrien, skulle jeg ved den indledende samtale nævne tre ting, der kunne berolige mig, når jeg havde angst eller fik nedsmeltninger.

Under indlæggelsen arbejdede jeg videre med de punkter og fik en ganske god liste med ting, der kunne få mig beroliget, når jeg havde det skidt. Mod slutningen af indlæggelsen fiknjeg tilbudt at få lavet tryghedskort, som var alle tingene, jeg havde fundet frem til, skrevet på hver sit kort. De var rigtig søde og hjælpe mig med at få det skrevet ind på computer og printet og lamineret.

Nu har jeg det lidt stramt med at tingene i et system ikke ligner hinanden eller har samme størrelse – og det havde mine tryghedskort ikke. De var klippet ud fra et stort lamineringsark og selvom de faktisk havde gjort lidt ud af at prøve at ramme samme størrelse, så var det ikke lykkedes.

Så for noget tid siden bestilte jeg visitkortstørrelse lamineringsark og fik for nylig visitkortark hjem – og så kunne jeg begynde at lave “rigtige” tryghedskort. Samme størrelse, sat sammen i en lille minibog.

Pointen med tryghedskort er, at man selv eller andre kan bruge dem, hvis man pludselig står i et angstanfald eller en nedsmeltning. De er en rigtig god hjælp for mig, fordi jeg har svært ved at overskue ting og tage beslutninger, når jeg får det rigtig skidt. Så når jeg begynder at høre skrig, mærker angst eller får trang eller tanker om selvskade eller værre, selvmord, kan jeg tage mine kort frem og bladre dem igennem, indtil jeg mærker at jeg er nået til det rigtige kort. Det er også her, jeg har nummeret til Psykiatrisk Skadestue i Aalborg og telefonnumrene på dem, jeg har sat i mit tryghedsnetværk, som jeg kan ringe eller skrive til, når jeg har det skidt.

Lad mig give et par eksempler på hvad der står på mine kort:

Ørepropper Jeg er auditivt sensitiv, dvs. at høje lyde, larm, såsom mange snakkende mennesker, trafikstøj mv. kan overvælde mig og sende mig ud i angst eller udmatte mig voldsomt og hurtigt. Her er ørepropper en del af mit sensitivitetskit, som jeg er ved at bygge op.
Musik Det kan virke paradoksalt, når jeg er auditivt sensitiv at jeg finder trøst og ro i musik, men jeg tror det skyldes at musik er smukt komponeret orden. Langt hen ad vejen er det matematik med lyd på og der er en orden og struktur på lydene. Og det giver genklang i mit sind, når det er overophedet.
Kram Jeg bliver virkelig beroliget af et fast og langt kram. Jeg vil meget hellere have et fast kram end lette, fejende berøringer, som min hud er meget sensitiv overfor. Kram grounder mig og hjælper mig med at trække vejret roligt.
Hvile Sommetider er det bedste jeg kan gøre at hvile mig. Ikke nødvendigvis sove, men bare lægge mig under et tæppe eller en dyne og fokusere på min vejrtrækning. Overophedet sind har brug for ro, ligesom en krop på overarbejde har brug for restitution.
Hjælp til overskuelighed og struktur Jeg er ikke god til at få smidt mange ting i hovedet eller skulle forholde mig til mange ting på én gang. Det stresser mig sindsygt og i sær hvis jeg skal tage hurtige beslutninger eller vælge mellem flere ting. For eksempel omkring aftensmad; hvis jeg får for mange valgmuligheder, kortslutter jeg. Så er det bedre at andre tager beslutningen for mig, eller korter mulighederne ned til to og fortæller et par fordele og ulemper ved begge.

Jeg fik lige nævnt at jeg er ved at lave et overlevelseskit, jeg kan have med mig. Jeg har endnu ikke tasken, der passer til og det skal være en særskilt taske, fordi jeg ikke altid har lommer og ofte har en rygsæk med når jeg handler. Indtil videre er mine tryghedskort, et par sæt ørepropper og tangles en del af det, der skal være i tasken. Derudover overvejer jeg et par solbriller til når lyset er for skarpt eller flimrende, en bog og måske høretelefoner, fordi de er nemmere at fjerne end ørepropper, hvis jeg f.eks handler flere steder. Ørepropper er som regel bedst når man skal på længere ture, hvor man ikke skal kommunikere alt for meget med andre mennesker. Jeg er langt fra færdig med at lave det perfekte kit til mig selv, men det går fremad.

Jeg har egentlig aldrig selv tænkt på selvreguleringskit eller overlevelseskit, som jeg også kalder det, eller tryghedskort. Jeg har stået i masser af situationer, hvor jeg ville ønske jeg lige havde en bog, en telefon, et par ørepropper eller solbriller, når jeg har kunnet mærke at verden blev lidt for meget for mig. Jeg har egentlig bare levet med det, holdt masken – og blevet endnu mere udmattet. Min diagnose og min nuværende sygemelding har åbnet mine øjne for at nogle af os mennesker bare ikke kan klare så mange stimuli, som de fleste kan. At det er okay at man har det sådan. At det er okay at man ikke tager en maske på, men i stedet passer lidt på sig selv. Jeg har tidligere skrevet at man ikke kan bruge en diagnose til ret meget, men efter at være blevet medlem af et par Asperger grupper på Facebook og medlem af autismeforeningen, kan jeg mærke at jeg føler mig mere og mere hjemme i min egen krop. Jeg forstår bedre, hvorfor jeg reagerer som jeg gør og har det som jeg har det – og vigtigst af alt, jeg kan læse på beretninger fra andre, at jeg langt fra er alene, hvilket jeg altid har følt. Så jeg arbejder for tiden på at sænke paraderne og maskerne, jeg tager på for omverdens skyld, eller for min egen, fordi jeg ikke vil skille mig ud. Jeg er okay, som jeg er – det ved jeg nu. Jeg skal bare lige have det integreret ind i mine følelser også.

Tryghedskortene er en sindssygt vigtig hjælp på den rejse, fordi de netop giver mig ro og giver mig løbende større erkendelse af, hvad der lige trigger mig. Så hvis du døjer med angstanfald, nedsmeltning og/eller overstimulering, så vil jeg varmt anbefale dig at få lavet dine egne tryghedskort. Brug noget tid på det, nogle dage, lad tankerne flyde og skriv ned, når du kommer på noget, der beroliger dig. Og når du har hvad der får dig er en passende mængde, når du føler at du har et godt grundlag, så lav kortene på den måde, der passer dig. Måske du fungerer bedre med at have én liste med alle tingene på, måske du helst vil lave dem digitalt, så du har et “fotoalbum” på din telefon, du hiver frem. Måske du vil lave et kit til de personer, du stoler på i dit netværk. Der er ingen, der siger at du skal lave det præcis som jeg har gjort, for vi er forskellige som individer og i vores behov. Jeg har læst på et tidspunkt at hvis man har mødt én med autisme – så har man mødt én med autisme, og ikke alle. Og det er så simpelt og så sandt. Da jeg først blev præsenteret for muligheden for at jeg havde Aspergers, læste jeg lidt om det og sagde “jamen, jeg er ikke computernørd”. Og min psykiater sagde: “Det behøver du skam heller ikke at være. Du har dine planter og din musik i stedet”. Vi er forskellige på vores styrker, men også i hvad der overbelaster os. Derfor, hvis du tænker at tryghedskort kunne være en idé for dig, så brug idéen, men få den tilpasset så idéen passer til dig.

Det var lidt om tryghedskort og sensitivitetsregulering. Håber du kan bruge det til noget.

Hav en rigtig dejlig og skøn dag.

Join my social media sunshine families